7. Voeten

'Geen poot om op te staan'

De 7e basis voorwaarde van Back to Basics gaat over voeten, het fundament van ons (be)staan. De mensen die bij ons, voet-specialisten, komen hebben pijn in hun voeten. Vaak zo erg dat ze beperkt worden in hun dagelijks leven. Van beperkt worden in het bewegen/sporten tot de beperking die ze ervaren in het doen van de gebruikelijke dagelijkse activiteiten, zoals boodschappen doen of in de keuken staan.

Bindweefselsysteem

Doorgezakte voeten zetten jouw bindweefsel systeem op rek. Een deel van dit bindweefsel systeem loopt van je voeten door je lijf via je organen, diafragma en longen naar je hoofd. Je kunt je voorstellen dat wanneer er veel rek op een systeem staat wat om je longen en diafragma loopt, je ook moeite kan hebben met diepe ademhaling. Diepe ademhaling kan je in een staat van rust brengen, snelle en hoge ademhaling is voor het lichaam een teken van stress.

Als je bindweefsel systeem te strak om je organen gespannen zit en je lichaam ervaart stress door een te hoge en snelle ademhaling, kan je ook moeite hebben met het verteren van je voeding.

Fundament

Wanneer je ervaart dat je voeten geen stevig fundament zijn doordat ze ingezakt zijn of pijn doen (wat bij veel mensen het geval is, maar wat niet wil zeggen dat iedereen er last van heeft) kan het zijn dat je je ook niet stevig in je schoenen voelt staan. Dit kan weer invloed hebben op je zingeving in het leven. Het kan lastiger zijn om voor jezelf te staan en stappen te nemen die belangrijk voor jou zijn. Ook kan het lastiger zijn om sociale contacten aan te gaan als je je onzeker voelt.

Onderlinge verbinding

Zo hebben alle Back to Basics voorwaarden voor het optimaliseren van je lijf en leven een link met elkaar. Ze zijn allemaal onderling verbonden zoals je bindweefsel systeem. Flexibel, signalerend, maar stevig en als er ergens in deze voorwaarden iets niet klopt heeft dat invloed op de rest.

voeten onder

6. Slaap

Basis behoefte

Slaap is één van de belangrijkste basis behoeften en we zijn ons er het minst bewust van. We zijn ons er niet van bewust dat slecht slapen niet normaal is, we zijn ons er niet van bewust dat we er zelf invloed op hebben, we zijn ons er niet van bewust wat we écht nodig hebben.

Slaap en functioneren

Ondanks dat ik me meer bewust ben van slaap op mijn functioneren en ik weet wát je slaap kan beïnvloeden, leer ik in de loop van de tijd steeds meer over de dingen die ik overdag doe en de invloed die ze hebben op mijn slaap patroon.

Ik ben me o.a. bewust over de invloed van alcohol op de kwaliteit van mijn slaap, de invloed van beweging op mijn slaap, de invloed van mijn eetpatroon op mijn slaap, de invloed van koffie op mijn slaap en de invloed van licht op mijn slaap.

Sporten in de avond heeft invloed op je slaap. Ik dacht altijd dat ik daar niet zo'n last van had. Doordat ik nu een hele periode niet actief gesport heb in de avonduren, merkte dat ik na een uur intensief buitensporten toch slechter sliep. Dat is eigenlijk heel logisch.

Als je sport maak je veel 'actie hormonen' aan. Je lichaam is actief en klaar om te rennen of te vechten. Het duurt even voordat al deze hormonen je lichaam weer verlaten hebben, waardoor het dus kan zijn dat je niet lekker slaapt 's nachts.

Om beter te slapen, maar toch te kunnen sporten, kan je beter overdag de sporten met een hoge energie doen en 's avonds de sporten met een rustige energie. Ik weet dat dat technisch niet altijd mogelijk is, maar misschien kan je dan eens bewust kijken wat sporten en andere activiteiten in de avond voor invloed op je nachtrust hebben.

Verhalen rond het vuur

Het komt hier ook weer aan op de basis. De basis van ons lichaam, hoe het in elkaar zit, dat we overdag actief zouden moeten zijn en 's avonds juist rustig rond een vuur verhalen en gezelligheid zouden moeten delen. De basis van onze voorouders en de natuurvolken.

slaapkamer

5. Ademhaling

Je staat van zijn beïnvloeden

Ademhaling is één van de eenvoudigste manieren om je staat van zijn te beïnvloeden. Wanneer je hyper of gestresst bent heb je een snelle ademhaling, hoog in je borst met een bijbehorende hoge hartslag en hormonen in je lijf die horen bij deze hoge ademhaling en hartslag. Wanneer je in staat bent je ademhaling tot rust te brengen, zal je lichaam op deze rustige ademhaling reageren. Je hartslag gaat omlaag en de hormonen die horen bij een verhoogde hartslag, ademhaling en verhoogde staat van paraatheid zullen dalen. Je wordt weer rustig.

Uitproberen

Je kunt deze theorie makkelijk zelf uitproberen door thuis snel te gaan ademen, je merkt meteen dat je hartslag ook omhoog gaat en je een onrustiger gevoel in je lichaam krijgt. Ga je bewust langzaam ademen dan reageert je hele lichaam daar op en voelt je lichaam ook rustiger.

Mooie, eenvoudige tool

Dit is een super mooie tool om je staat van zijn elk moment van de dag te beïnvloeden. Het is een ontzettend simpele en effectieve manier. Een manier zonder al te veel poespas, je hebt er geen dingen voor nodig, alleen jezelf en het bewustzijn in welke staat je verkeert en dat je die staat kunt beïnvloeden.

Vuur verbinding

4. Verbinding

Samen apart

Contact met andere mensen is één van onze basis behoeften. Ik besef me steeds meer hoe eenzaam we zijn geworden. Hoe we in onze huizen allemaal apart van elkaar leven en zelfs met elkaar in huis zitten we allemaal op ons eigen schermpje te kijken zonder echt verbinding met elkaar te maken.

Eenzame maatschappij

Er wordt altijd de nadruk op eenzaamheid in verband met ouderen gelegd en ik denk zeker dat dat een groot probleem is. Maar het wordt me steeds duidelijker dat onze hele maatschappij gebukt gaat onder vereenzaming.

Verbinding

Veel contact verloopt voor het grootste gedeelte virtueel, er is een fysieke afstand, een fysieke afstand die we virtueel niet kunnen overbruggen. Mensen hebben fysiek contact nodig, we hebben het nodig om fysiek in elkaars nabijheid te zijn, om elkaar aan te kunnen raken, om met elkaar te kunnen praten, lachen en verbinden.

Natuurvolkeren

Ik heb zo veel inzichten vergaard de laatste tijd. Eén daar van is het belang van sociale contacten. Hoe onze voorouders en de natuurvolkeren samen leefden, hoe ze contact met elkaar hadden en dat onderhielden, hoe ze samenwerkten en hoe belangrijk het is om te overleven.

Gemis

Ik miste altijd al de gezellige groep vrienden om de tafel, het kletsen en borrelen, spelende kinderen om ons heen. Maar de afgelopen periode is dit gemis alleen maar erger geworden.

Moeite doen voor elkaar

Ik weet hoe veel plezier contact en verbinding je kan geven, maar het blijft altijd een missie op zich om iemand te vinden waarbij de energie van twee kanten komt. Vaak is dit in een liefdes relatie makkelijker omdat je beide elkaar wilt zien en ook bereid bent daar moeite voor te doen.

Droom

Mijn droom is om een (ontmoetings)plek te maken waar je kunt komen voor verbinding, verhalen rond het vuur, veiligheid, gezelligheid en je altijd welkom te voelen. Waar je geholpen kunt worden op het gebied van voeding en leefstijl. Een plek waar je je leven kunt verdiepen, waar je nieuwe mensen kunt leren kennen en waar je jezelf kunt leren kennen. Een plek waar professionals werken met verschillende expertises......

Vuur verbinding

Verantwoordelijkheid

Pilletje?

Wat als je eens verantwoordelijkheid neemt voor de gezondheid en het plezier in je leven. Als je ergens niet naar toe gaat voor een behandeling of pilletje, maar ergens heen gaat om te leren hóe je die verantwoordelijkheid in eigen hand neemt. Hoe je een gezond eet en leefstijl patroon integreert in je leven.

Niet wachten

Wat als je niet gaan zitten wachten tot iemand anders een 'makkelijker' oplossing heeft bedacht die alleen een symptoom bestrijdt in plaats van dat het ook echt het probleem oplost.

Heft in eigen hand

Wat als ik je kan helpen met het heft in eigen hand te nemen. Als ik je handvatten kan geven om gezonder te eten, beter te slapen en gezonder te leven, om je stress levels naar beneden te krijgen en je immuunsysteem te versterken. Wat als ik je kan helpen terug te gaan naar je basis om zo je lijf en leven te optimaliseren.

Niet afhankelijk

Als je zelf je gezondheid in eigen hand neemt ben je niet meer afhankelijk van andere mensen en kan je in de toekomst daar altijd weer op terug grijpen als het wat minder gaat óf steeds weer jezelf meer optimaliseren.

mediteren