Ik ben Joyce, optimalist van lijf en leven

Over mij

In 2003 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut. In mijn werk als fysiotherapeut raakte ik als snel gefrustreerd. Ik behandelde mensen met succes, maar na een tijd zag ik deze mensen weer terug met dezelfde klachten. Ik had toen al door dat de oorzaak van hun klacht was dat ze hun levensstijl niet aanpasten, maar ik had toen de tools en kennis niet om daar iets mee te doen en vanuit de opleiding kreeg ik die ook niet mee.

Nu vele jaren later en vele opleidingen later, zie ik de verbanden tussen allerlei ziekten, klachten, aandoeningen en levensstijl, voeding, slaap, ademhaling, enzovoorts.

Het lichaam is een fantastisch apparaat, het is heel erg flexibel en kan ons, ondanks een slechte leefstijl, jaren en jaren in leven houden (al dan niet met lichamelijke ongemakken, klachten en ziektes)

In 2017 behaalde ik mijn diploma als orthomoleculair epigenetisch therapeut (voedingsdeskundige, eenvoudig gezegd) en sindsdien ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de invloed van voeding en leefstijl op het lichaam. Een veel holistischere kijk, dan ik tijdens de opleiding tot fysiotherapeut geleerd heb.

Op het moment ben ik in opleiding tot voet-specialist bij Robin Captijn. Bij de voetenwerk methode kan ik mijn holistische kijk nóg breder inzetten. Door aan het fundament van je lichaam te werken sta je letterlijk en figuurlijk steviger in je schoenen. Zo kan je uitdagingen beter aan en zet je makkelijker stappen in de verbetering van jouw gezondheid. Door de neurologische verbindingen van je hoofd naar je voeten, met eenvoudige bewegingen, weer 'aan' te zetten gaan je voeten weer beter functioneren en kunnen zij jou en je lichaam weer dragen.


Slaap

In 2008 is er een periode in mijn leven geweest dat ik heel slecht sliep. Ik werd bijna elke nacht rond een uur of 2-3 wakker en lag dan eigenlijk altijd 2 uur wakker voor ik weer in slaap viel. Uiteraard ging de wekker als ik net weer lekker sliep.

Ik kon geen duidelijke oorzaken aanwijzen voor het feit dat ik wakker lag. Ik had geen stress van mijn werk, de kids gingen goed ook al hadden mijn ex en ik besloten uit elkaar te gaan en hij nog een jaar bij ons in huis woonde in afwachting van de financiën. Ik dacht dat het de leeftijd was, mijn moeder dwaalde vroeger ook vaak 's nachts door huis.

Toen mijn ex de eerste nacht in zijn eigen, nieuwe huis sliep, sliep ik sinds lange tijd in één keer een hele nacht door. Ik was zó verbaasd over de impact van onbewuste stress op je slaap, dat ik me daar in ben gaan verdiepen.

Ik ben er achter gekomen, dat je ontzettend veel zelf kunt doen én laten om je slaap te optimaliseren. Ik wil dat heel graag met iedereen delen, omdat ik iedereen een goede nachtrust wens en een fitte en vrolijke dag!


Voeding

Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een ‘dieet’ gevolgd. Door de duidelijke menu’s en hoeveelheden kon ik het goed volhouden en surprise.. Ik viel ook af, 10 kilo! Bij dit ‘dieet’ eet je 5-6x per dag, ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, en soms in de avond nog iets kleins, maar wel heel weinig calorieën. In het weekend af en toe een wijntje. Heel duidelijk en overzichtelijk en af en toe ook nog iets lekkers zodat het niet alléén gezond en saai is. Ik ben heel blij dat ik dit dieet heb gevolgd. Het maakte me bewust van voeding, dat ik met veel minder grote hoeveelheden kon dan ik altijd dacht en dat je niet persé veel hoeft te sporten om ook af te vallen.

Ondanks dat ik heel blij ben dat ik ooit met dit dieet in aanraking ben gekomen zal ik deze filosofie nooit uitdragen, is het niet echt een gezond dieet. Daarbij blijft het een dieet, iets wat je tijdelijk doet, niet iets wat je je hele leven vol kunt of moet houden.

Je hoeft niet 5-6x per dag te eten om je goed te voelen, juist niet! Als je voldoende voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) en genoeg 'goede' (!) calorieën per maaltijd eet dan kan je juist langer niet eten. Door maaltijden over te slaan gaat je lichaam over op vetverbranding. Om het rustig op te bouwen stop je in het begin alleen met de tussendoortjes en later, als je daar aan toe bent, ga je dat uitbouwen. Wanneer je steeds iets eet gebruikt je lichaam die voeding als brandstof en zal het nooit aan het vet toekomen om te gebruiken als brandstof. Wanneer je écht langere periode niet eet zal je lichaam o.a. ‘mislukte’ eiwitten gebruiken als brandstof. Dit heeft een verjongend effect op je lichaam. Let wel op dat wanneer je zwaar en vaak traint je echt genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, anders kan het lichaam spiermassa gaan gebruiken als brandstof. Wanneer je lichaam vet gebruikt als brandstof kan je helderder nadenken en heb je veel energie, alleen is ons lichaam dat tegenwoordig niet meer gewend. Je kunt je daardoor slap of moe gaan voelen. Het ligt aan de situatie of je dan toch iets gaat eten.

Er zijn studies die laten zien dat wanneer mensen niet ontbijten ze dikker worden/zijn, maar vaak wordt in die studies niet verder naar de leefstijl of de voeding van die mensen gekeken. Eten zij dan later op de dag een mars omdat ze honger hebben? Of een gezonde maaltijd met veel groenten, eiwitten en wat gezond vet?

Door overzichtelijk advies kan ik jou ook helpen om je lekkerder in je vel te voelen, klachten op te lossen en af te vallen. Ik deel graag mijn kennis met jou!

Back to Basics brengt je terug naar de naar de basis. De basis qua voeding, beweging en leefstijl. De basis waar wij zó ver van verwijderd zijn geraakt. Met overzichtelijke adviezen breng ik duidelijkheid in het chaotische oerwoud op het gebied van voeding, leefstijl en beweging.