Somber en futloos?

8 Tips om die donkere wolk te verjagen!

Voel jij je ook wel eens somber en futloos terwijl je een goed leven hebt? Je hebt alles wat je je kunt wensen (en vaak nog veel meer) en tóch voelt het niet goed. Er hangt een donkere wolk om je hoofd. Je staat ermee op en gaat ermee slapen. In dit artikel vertel ik wat somberheid inhoudt, wat de oorzaak kan zijn en wat je er aan zou kunnen doen.

Donkere wolk

Somberheid kun je voelen als een donkere wolk die zodra je wakker wordt bij je is, ergens om of bij je hoofd hangt. Je hoeft niet eens een aanwijsbare oorzaak te hebben om je somber te voelen. Somberheid is minder heftig dan een depressie, maar kan óók heel vervelend zijn. Misschien weet je wat de oorzaak van je somberheid is, dan zou je (met hulp) daar iets aan kunnen doen. Maar vaak is er geen duidelijke reden voor je somberheid. Je hebt een leuke familie of gezin, gezellige vrienden, je werk is ook prima, maar toch voel je je niet happy. Het gevoel is de hele dag aanwezig, soms is het wat meer op de achtergrond, dan ben je afgeleid door iets wat je aandacht nodig heeft of gewoon iets gezelligs. Vooral ‘s nachts overvalt je het sombere gevoel en voel je je in het donker erg alleen.

Geen duidelijk aanwijsbare oorzaak?

Ook al lijkt er dan geen duidelijk aanwijsbare oorzaak voor je somberheid, toch voel je je niet voor niet zo. Je lichaam geeft een signaal. Waarschijnlijk heeft je lichaam al vele signalen gegeven, hele subtiele, maar merkte je die niet op en ging je gewoon door met wat je deed. Je lichaam laat je nu echt stoppen met doen wat je deed door je somber te laten voelen. Je hebt geen zin meer om de deur uit te gaan (of in ieder geval veel minder zin) en je kunt je minder goed concentreren. Je blijft liever lekker thuis op de bank onder een dekentje met een kop thee. Denk eens terug aan de periode vóór je je zo somber voelde, wat deed je toen en waren er toen écht geen signalen van je lichaam? Was je soms niet moe, maar ging je toch even door? Had je last van hoofdpijn, maar nam je een pijnstiller en ging je toch gewoon door. Moest je niet van hot naar her en van alles regelen terwijl je eigenlijk gewoon moe was? Luisterde je écht naar je lichaam? Of heb je het genegeerd?

Energie tekort

Wanneer je geen duidelijk aanwijsbare reden kan vinden, dan kan het zijn dat je lichaam rust nodig heeft. Misschien heb je de laatste tijd wel stress gehad. Dat hoeft niet eens hele heftige stress te zijn geweest. Heb je goed geslapen? En at je gezond, of had je toch vaker heel veel trek in dat koekjes, die chips, dat brood en at je zonder dat je écht honger had? Heb je elke avond gekookt met groenten, een klein stukje vlees of vis af en toe en verse kruiden? Heb je je lichaam echt gevoed? Wanneer je je lichaam goed voedt met gezonde voeding heeft je lichaam meer energie tot zijn beschikking. Heb je dit niet gedaan dan kan het best eens zijn dat je lichaam niet genoeg voedingsstoffen binnen heeft gekregen en nu in de spaarstand staat omdat het op is.

Luisteren naar je lichaam

Door je lichaam te voeden met échte voedingen heeft het meer energie. Echte voeding bestaat uit verse groenten, een beetje vis, vlees of zuivelproducten, noten, zaden en verse kruiden. De cellen in je lichaam worden goed gevoed. Ze kunnen de nutriënten uit de voeding gebruiken en omzetten naar energie. Ook je hersenen hebben energie nodig om goed te functioneren. De één die stress heeft en slechter eet wordt moe, een ander krijgt sneller blessures en jij wordt somber. Het zijn allemaal mechanismen van je lichaam om je tot een halt te roepen. En waarschijnlijk heeft je lichaam al heel veel signalen gegeven om je te waarschuwen. In onze westerse maatschappij zijn we zo verleerd om naar ons lichaam te luisteren dat we het vaak niet eens meer horen.En als we het horen negeren we het, want er moet nog zoveel gedaan worden. Uiteindelijk kan het lichaam nog maar één ding doen en dat is in jouw geval zorgen dat je stopt met wat je (te veel) doet en zorgen dat je rust neemt.

Tips 

  1. Ga naar buiten, het liefst overdag en wandel in de natuur. Bijvoorbeeld het bos, het strand of de duinen
  2. Let op je voedingspatroon en eet gezond
  3. Eet maximaal 3 keer per dag een maaltijd
  4. Doe leuke dingen en schrijf ze op, zo kun je ze altijd even terug lezen. Het hoeven geen grote dingen te zijn een kop koffie in dat leuke tentje om de hoek kan al voldoende zijn
  5. Mediteer, doe yoga, lees, teken of wees creatief als dat bij je past. Doe iets rustigs
  6. Óf ga juist één keer per week helemaal uit je dak tijdens een les in de sportschool, op een trampoline, op de fiets. De endorfinen die na sporten in je lichaam vrijkomen geven je een goed gevoel
  7. Zorg dat je voldoende slaapt

En als laatste:

Luister naar je lichaam, maar blijf er niet te veel in hangen. Daag jezelf één keer per week uit op het gebied van voeding, koken, sport en beweging of iets anders wat buiten je comfortzone ligt.

Je kunt dus zonder aanwijsbare oorzaak somber zijn en door je voeding en leefstijl aan te pakken, grip krijgen op die somberheid. Het kan natuurlijk zijn dat het je na het lezen van dit artikel niet lukt om grip te krijgen op je gevoelens. Graag kijk ik samen met jou wat we kunnen veranderen om weer vrolijk en energiek in het leven te staan.

Add A Comment